|
Nog borde väl Guds ord ha något att säga om födelsetiden
för Guds Ord, Jesus? Det gör de också! Följ med på
en vandring genom Skriften.
Lukas 1:5 säger ”På den tid Herodes var kung över
Judeen, levde en präst vid namn Sakarias, av Abias’ dagsavdelning.”
Parallellstället till denna vers är 1 Krön. 24:10, 19.
Sammanhanget där talar om de 24 olika avdelningar per år som
skulle göra tjänst inför Herren i templet. Vers 10 lyder:
”den 7:e för Hackos, den 8:e för Abia.” Vers 19:
”Detta blev den ordning i vilken de skulle göra tjänst,
när de gick in i Herrens hus.” Med andra ord, 24 avdelningar/år
ger en halv månad per avdelning. Abias avdelning var den åttonde
och skulle då göra tjänst den andra hälften av månad
fyra. 2 Mos 12 talar om påskhögtidens instiftande. Vers två
säger: ”Denna månad ska hos er vara den främsta
månaden, den ska hos er vara den första av årets månader.”
Israels januari är alltså påskmånaden som på
hebreiska heter Nisan. Den infaller under mars och april. Se illustrationen
här eller Illustrerad Bibelhandbok sid 112-115, EFS-förlaget.
Lukas 1:23-24 säger: ”Och när tiden för
hans (Sakarias) tjänstgöring hade gått till ända,
begav han sig hem. Men efter den tiden blev hans hustru Elisabet havande
och höll sig dold i fem månader.” Hon blev alltså
gravid när Sakarias’ tjänstgöring var slut i månad
fyra, Tammus, som infaller under juni/juli. Lukas 1:36 säger: ”Och
se, din släkting Elisabet ska på sin ålderdom också
få en son...hon är nu i sjätte månaden.” Detta
textsammanhang är Marias bebådelse, vilken alltså inföll
sex månader efter det att Elisabet blivit gravid. Då är
vi framme vid månad 10, Tevet, vilken infaller under december/januari.
9 månader senare föds Jesus. Då är vi framme vid
månad 7, Tishri, som infaller under september/oktober.
Med tanke på att Gud representeras av siffran 7 genom hela Bibeln,
är det inte så konstigt att Guds Son föddes månad
7 av det hebreiska året. Vad hände under månad 7 för
Israels barn? Bland andra högtider de skulle fira under denna månad
var den stora försoningsdagen och tabernakelfesten. Försoningsdagen
var Guds sätt att förebildligt framställa sin försoning
av människosläktet med sig själv genom Jesus. På
samma sätt var judarnas firande av deras påsk med slaktandet
av påskalammet, Guds sätt att pedagogiskt, förebildligt
framställa Jesu kommande död, slaktandet av Guds offerlamm,
den kristna påsken. Tabernakelfesten i månad 7 syftar på
vad Johannes 1:14 säger i dess grekiska grundtextversion: ”Ordet
(Jesus) blev kött och (tabernaklade) bodde bland oss.”
Två intressanta vetenskapliga stöd för allt detta är
vad som nämndes i Dagens Nyheter 20/12-84, respektive 16/9-93. Den
brittiske astronomen Percy Seymour har i ett planetarium i Plymouth med
hjälp av datorer och uppgifter om planeternas rörelser, återskapat
stjärnhimlen vid tiden för Jesu födelse. Den 15/9 år
7 f.Kr närmade sig planeterna Jupiter och Saturnus varandra så
mycket att ett vandrande ljusfenomen uppstod på himlen. Det var
detta som vägledde de vise männen. En brittisk astronom vid
namn David Hughes vid universitetet i Sheffield, har kommit fram till
att astronomiska och historiska data tyder på att Jesus föddes
15/9 år 7 f. Kr. Den lysande stjärna som vägledde de tre
vise männen var enligt Hughes, den effekt som uppstod när planeterna
Jupiters och Saturnus’ banor korsades. Detta sker vart 840:e år,
bland annat år 7 f. Kr.
Den 15/9 är enligt judisk kalender den 15:e i sjunde månaden,
Tishri. Mycket riktigt kan vi läsa i 3 Mos 23:34 ”På
15 dagen i sjunde månaden är Herrens lövhyddohögtid”.
Den högtiden kallas också tabernakelfesten till minne av Guds
ledning och beskydd under ökenvandringen då folket bodde i
tält och lövhyddor. Tabernaklet var ju ett tält som leviterna
satte upp och demonterade under den 40 år långa ökenvistelsen.
Paulus talar om kroppen som vårt jordiska tält, osv.
Tabernakelfesten var framför allt en glädjehögtid med
inslag av skördefest, processioner, trumpetfanfarer, vattenoffer,
facklor och ljusfest då templet belystes. Den skulle hålla
på i sju dagar. Ren semester alltså! Faktiskt befallde Gud
folket att ”göra sig glada under sju dagar inför Herrens,
er Guds, ansikte.” 3 Mos 23:34-43. Av allt vi kan glädja oss
över som Guds barn, är väl ändå det störst,
att Gud lät Jesus födas som människa till vår frälsning
och evigt liv! Det var ju därför som ängeln sa till herdarna
att ”Se jag bär bud till er om en stor glädje för
hela folket, ty idag har en frälsare blivit född åt er
i Davids stad, och han är Messias, Herren.” (Apropå herdar
i detta sammanhang. Än idag har inte mellanösterns herdar sina
får utomhus under de regniga december och januari månaderna.
Men i september skulle ängeln mycket väl stött på
herdar utomhus.)
Sakarja får veta att under 1000-årsriket ska ”alla
överblivna ur alla de folk som kom mot Jerusalem, år efter
år dra ditupp, för att tillbe kung Herren Sebaot, och för
att fira lövhyddohögtiden. Men om någon av jordens folkstammar
inte drar upp till Jerusalem, för att tillbe konungen Herren Sebaot,
då ska över den inte komma något regn. Detta blir den
hemsökelse som Herren ska låta drabba de folk som inte drar
upp för att fira lövhyddohögtiden.” Sakarja 14:16-19.
Vi ser av denna text att Bibeln likställer lövhyddohögtiden
med att tillbe Herren Sebaot. För i vers 17 nämns bara tillbedjan
av Herren Sebaot, men i vers 19 nämns bara firandet av lövhyddohögtiden.
De båda sakerna måste vara synonyma. För sammanhanget
talar om en och samma sak: vad hednafolken ska göra i Jerusalem varje
år efter Jesu återkomst och under hans 1000-åriga fredsrike
på jorden.
Den 15 Tishri infaller olika varje år beroende på den judiska
kalenderns konstruktion. Det judiskt ortodoxa året har 354 dagar
mot vårt år som har 365. Såsom illustrationen är
ritad infaller den 15/9 den 1:a Tishri, men 1993 inföll lövhyddohögtiden
den 30/9. Vilket ändå motsvarar den 15:e Tishri.
Olof Amkoff
|